Dagbok från Libanon

Tommy Baltzer sparade sin dagbok från missionen i Libanon och här kan vi ta del av den

Korta dagboksanteckningar från Libanon-äventyret 1978-03-22 - 1978-05-21, 3 pluton, 3 grp under ledning av löjtnant Asp. Under tiden i Libanon så roade jag mig med att skriva dagbok. På allmän begäran skriver jag ner mina anteckningar för alla att läsa och minnas.

23 mars, torsdag - Avresedag till Libanon från Baluza kl 08:00. Vi hamnar 2 km från den Libanesiska gränsen. På grund av markstrider vid gränsen kan vi Vi åkte buss i 12 timmar och fick övernatta på ett vandrarhem, det regnade.

24 mars, långfredag - Idag gick vi över gränsen via Metulla kl 16:00. Vi blev förlagda i en skola i Markaba. Alla fönster är trasiga så vi täcker för dem med filtar. Vi städar av golvet så att vi kan placera våra sovsäckar där. Det är kallt. Går post under natten mellan 02:00 - 04:00.

25 mars, Påskafton - Revelj kl 07:00. 1:a pluton rekar vid bron över Litanifloden. Såg ett par granatnedslag.

26 mars, Påskdagen - Blev förflyttade till Ebel el Saqi. En ganska sönderskjuten kristen by där vi efter att försiktigt letat försåtsmineringar hittar ett just hus som vi kan övernatta i. Klara kl 18:00.

27 mars, Annandag Påsk - Fortsatte på förmiddagen att fixa till huset där vi bodde. Gick ut som rekstyrka till en by ca 10 km bort, Rachaixa el Fouhar.

28 mars - Resten av stab/tross kom till Ebel el Saqi. Vi utgår till en by som heter Hebbarye men först lastar vi plutonsmaterial.

29 mars - En sorgens dag. Vi får beskedet att två killar från 2:dra kompaniet kört på en mina vid bron. En dog och den andre svårt skadad. Vi förflyttas till ännu en ny bostad, ett bostadshus som hyrts.

30 mars - Idag blev vi beskjutna. En israelisk patrull har som vana att skjuta en kulkärve innan de kör in i en kurva. Alla kastar sig i skydd, mindre panik utbryter och Löjtnant Asp kastar sig på fälttelefonen för att få klarhet i vad som sker. UH-chefen, Major Ellervik besöker oss. Några av gruppen är ute och fyller sandsäckar.

31 mars - Idag fick vi post och markan kom ut. Vädret var lite regnigt. Vi fick fint käk. Byggde värn på taket och vid grinden.

1 april - Idag slog vädret om, det blev sol och varmt. Vi var ute och fyllde sandsäckar. Vill bara informera att "sand" inte är rätt ord, marken består mest av sten. Halva gruppen var OP-styrka uppe på berget. Fick besök av en norsk löjtnant inför ett övertagande av positionen.

2 april - Som vanligt var IDF ute på patrull och sköt lite. Några av grabbarna har tvättat. Idag kom 37 norrmän hit för att avlösa oss.

3 april - Idag på morgonen samlade vi ihop vår utrustning för förflyttning. Nya stabsplatsen är Srifa. Vi blev förlagda i en skola över natten. Duschade.

4 april - Revelj 06:30, frukost 07:00. Avfärd 09:00 till en by 15 km från kusten, Tayrfalsay. Vi upprättar OP 23 och 24. Vi blir OP 24. Går post mellan 10 -12. Vi skall ligga här i 3 dygn.

5 april - Upp kl 06:00, går post till 08:00. Solen håller just på att gå upp, vackert. Fyra man från första grupp flyttar ut till oss, vi är nu 12 man.

6 april - Revelj 05:00, gick post mellan 06:00-08:00. Vi skall gräva ståvärn. Vädret är lite muligt. Bygger splittervärn och eldställningar, blev klara. Vi fick blåbärssoppa till lunch och gulasch till middag.

7 april - Idag var Löjtnat Asp, Linné, Nilsson och jag ute på fotpatrull. Vi gick från förläggningen ut till OP 23 och ca 2 km bortom. Hittade en stig ner till Litanifloden. Badade, underbart skönt.

8 april - Städade ur tältet. Vi får ut ett tält till med lunch-supplyen. Mycket varmt idag. Tvättade kläder och duschade på CR. Låg i värnen och tryckte en timme på kvällen.

9 april - Idag blåser det kraftigt. Chief Commander väntas hit på besök. Reste ett tält till. Två man har rest på 24 timmars leave till Tiberias.

10 april - Fick order om att vi skulle rotera idag. Ingen vill. Halva gruppen var och sköt in vapnen kl 06:00. På kvällen roterade 3:dje och 2:dra grupp till CR campen. Struligt.

11 april - Gick post mellan kl 02:00-05:00. Gjorde materialvård. Duschade. Ett filmteam var på OP 23 och filmade.

12 april - Åker på 24-timmars leave till Tiberias. Hyr en bil och kör till Tel Aviv, hotel Nes Ziona. Går på Cactus på kvällen, skitkul. Sover över hos Mimi.

13 april - Missar bilen tillbaks, tar taxi till Metulla. Går till gränsen. Får lift med major Melander. Kommer till CR 19:30.

14 april - Allt är lugnt. Andra grupp flyttar ut till OP 23. Vår grupp stannar, fjärde grupp roterar in. Har fått min leave beviljad.

15 april - Fick utgå som larmstyrka till en by ca 3 km från CR. Låg i beredskap hela natten. Sov under bar himmel.

16 april - Vi hade besök av läkaren och major Windmar som gav oss en lägesrapport samt informerade om ormar.

17 april - Vår grupp roterar till OP 24. Vi lade ut taggtråd runt hela OP, larmminerade.

18 april - Kurt Waldheim befinner sig i området. Han beräknas landa på någon av OPna med helikopter. Briefing på kvällen, 1 fl Bacardi på 8 man plus öl.

19 april - Fick förstärkning av en hundkille med hund. Klensmeden kom tillbaka från sin Sverigeleave. Idag har Berg fixat en flaska Bacardi till.

20 april - Idag gör vi klart för rotation till Camp Srifa. Vi skall vara Camp-pluton i ca 10 dagar. Briefade på en flaska Smirnoff på kvällen.

21 april - Idag åker jag på leave till Tel Aviv, framme kl 16:00. Checkar in på Hotel Samuel med Palle och Jacobsson. Går på Cactus på kvällen.

22 april - Var på beachen, kvavt. Blåser upp på kvällen. Sov över hos Mimi.

23 april - Kom tillbaka till hotellet vid lunchtid. Palle hade flyttat våra grejor till Nes Ziona. Träffade Mirjam på eftermiddagen.

24 april - Träffade Tova på kvällen. Vi gick på Peacock på kvällen. Schysst ställe. Hon sov över hos mig. Ute regnade det och var kallt.

25 april - Dåligt väder, sov till lunch. Åt på Dahlia, gjorde inget särskilt annars.

26 april - Idag var vädret bättre. Tova tog med mig till hennes syster. Gick på Montana på kvällen.

27 april - Tillbaka till Libanon. Fick post på kvällen. Blev dekorerad av komp-chefen.

28 april - Halva plutonen roterar ut till OP 22. Blev uttagen till disken. Vi fixar till en lokal i källaren till mäss. Fick ut tolv lådor öl till hela plutonen. Gick post mellan kl 14:00-16:00.

29 april - Idag har jag duschat och tvättat militärkläder. Gick post mellan 04:00-06:00. Spagettisoppa till lunch och kalops till middag. Gick post igen mellan 17:00-19:00.

30 april - Gick post mellan kl 04:00-06:00. Deltog i eskortstyrka till Metulla. Såg en flock med ca 30 storkar. Drack öl på kvällen, fick snaps till middagen. Gick post mellan 23:00-02:00.

1 maj - Kanonväder. Gick post mellan kl 09:00-11:00. Invigde min nya kamera. Gick post igen kl 21:00-00:00.

2 maj - Gick post mellan kl 06:00-08:00. Deltog i eskortstyrka till Metulla. Vi fick vänta i 4,5 timmar vid en checkpoint. Vädret är varmt. Gick post igen mellan kl 23:00-01:00.
3 maj - Gick post mellan kl 11:00-13:00. Tvättade både civila och militära kläder. Tryckande hett, minsta ansträngning var svettig.

4 maj - Skulle gått post mellan kl 00:00-03:00 men fick Yalla. Spydde och sket hela natten. Låg hela dagen, kunde inte äta.

5 maj - Återställd, gick post mellan kl 06:00-08:00. Roterade till OP 22. Gick post igen 12:00-14:00. Vädret fint. Nigerianerna var och rekade innan övertagandet. Gick post igen kl 23:00-02:00.

6 maj - Gick post 10:00-12:00. Vädret mulet. Läste en deckare. Drack öl på e m. Gick post igen 22:00-01:00.

7 maj - Gick post mellan 10:00-12:00. Vädret toppen, solade. Var på campen och duschade. Fick post. Gick post igen kl 21:00-00:00.

8 maj - Gick post 09:00-11:00. Vädret varmt, solade. Var nere vid floden, badade och drack öl. Gick post 18:00-20:00.

9 maj- Gick post 02:00-05:00. Hade sjukvårdsövning, jag agerade skadad. Fick åka till Srifa i ambulans. Varmt. Gick dubbelpass mellan kl 18:00-23:00.

10 maj - Gick post 07:00-09:00. Varmt men lite molnigt. Solade hela dagen, drack öl. Briefing på kvällen. Gick post 18:00-20:00.

11 maj - Gick post 04:00-06:00. Varmt. Hade besök av hundförare Ohlsson. Såg ett gäng PLO:are på andra sidan floden. Vi roterade till Srifa.

12 maj - Gick post 03:00-06:00. Åkte till Tel Aviv med SDS. Framme kl 12:00. Nes Ziona och Cactus på kvällen. Träffade Seagal.

13 maj - 21 maj Leave. Roterade tillbaks till zonen, deserten.